Juridiska personer som handlar med värdepapper behöver en LEI-kod.  

Om ert företag handlar med värdepapper eller andra finansiella instrument behöver ni en global identifieringskod, sk. LEI-kod. Syftet är att behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som lägger en order för att stärka skyddet för den som investerar i marknadsnoterade värdepapper. Handel i vanliga fonder omfattas inte av detta krav men vår rekommendation är att man ändå skaffar en LEI-kod.

Vad är LEI?
LEI står för Legal Entity Identifier och är en internationell identifieringskod som används globalt för att identifiera juridiska personer inom EU. De nya EU-reglerna innebär att alla juridiska personer från och med 3 januari 2018 behöver en LEI-kod för att kunna handla med värdepapper. De nya reglerna gäller hos samtliga banker och värdepappersinstitut som erbjuder handel med värdepapper, och är inte specifikt för Garantum. Samma LEI-kod registreras hos alla banker och värdepappersinstitut som ni är kund hos.

Hur ansöker vi om en LEI-kod?
Ni kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör som finns listade på
GLEIF-hemsidan. Leverantörerna är inte knutna till något specifikt land och juridiska personer kan erhålla en LEI-kod från valfri leverantör.
Exempel på några leverantörer som tillhandahåller LEI-kod:

Hur lång tid tar det och vad kostar det?
Efter genomförd registrering och betalning utfärdas koden normalt inom 5-10 bankdagar. Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika utfärdare och leverantörer men har historiskt legat mellan 750–1 500 kronor. Därefter tillkommer en årlig avgift på cirka 500–1 000 kronor.

Vad gör vi när vi har fått vår LEI-kod?
När ni har fått er LEI-kod skickar ni den till Garantum: backoffice@garantum.se. Om ni har några frågor kring registreringen av LEI är ni välkommen att kontakta oss på 08-522 550 20.
För mer info se Finansinspektionens hemsida.

Vi använder cookies, läs mer här om hur det fungerar.

Jag förstår.