• Det är problem med exponering av produkter i inloggat läge. Problemet förväntas vara löst inom kort.

Nytt regelverk kräver en LEI-kod från alla juridiska personer

Enligt nya EU-regler behöver alla företag som handlar med värdepapper en global identifieringskod. Syftet är att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper. 

Från och med 3 januari 2018 träder ett nytt värdepappersregelverk i kraft (MiFIR/MiFID2). Det innebär bland annat att alla juridiska personer som handlar med marknadsnoterade värdepapper behöver skaffa en så kallad LEI-kod för att kunna fortsätta med denna handel. Exempel på juridisk person är aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening och ideell förening. Enskild firma eller enkelt bolag omfattas inte.

De nya reglerna berör inte bara Garantums kunder utan gäller hos samtliga banker och värdepappersinstitut som erbjuder handel med värdepapper. Syftet är att behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som lägger en order för att stärka skyddet för den som investerar i marknadsnoterade värdepapper. Handel i vanliga fonder omfattas inte av detta krav i nuläget men vår rekommendation är att man ändå skaffar en LEI-kod.

Notera att kravet även gäller de juridiska personer som ska sälja av befintliga innehav.


Vad är LEI?
LEI står för Legal Entity Identifier och är en internationell identifieringskod som används globalt för att identifiera juridiska personer inom EU. De nya EU-reglerna innebär att alla juridiska personer från och med 2018 behöver en LEI-kod för att kunna handla med värdepapper. De nya reglerna gäller hos samtliga banker och värdepappersinstitut som erbjuder handel med värdepapper, och är inte specifikt för Garantum. Samma LEI-kod registreras hos alla banker och värdepappersinstitut som du är kund hos.

Hur ansöker jag om en LEI-kod?
Du kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör som finns listade på GLEIF-hemsidan. Leverantörerna är inte knutna till något specifikt land och juridiska personer kan erhålla en LEI-kod från valfri leverantör.

Exempel på några leverantörer som tillhandahåller LEI-kod:

• NordLEI 
• Bloomberg 


Utnyttja Garantums kampanjerbjudande hos NordLEI 

NordLEI erbjuder Garantums kunder möjlighet till en förlängd giltighetstid. Kampanjkoden GarantumLEI2018 berättigar till en LEI med giltighetstid ända till december 2018, medan en normal registrering utan kampanjkod ger en LEI med endast 12 månaders giltighetsperiod. Ordinarie pris hos NordLEI gäller, oberoende av om kampanjkoden utnyttjas eller inte (119 USD, eller motsvarande belopp i nordisk valuta).

Kampanjkoden GarantumLEI2018 anges i fältet "Kampanjkod" i registreringsformuläret för LEI-ansökan i NordLEI-portalen.

När du valt LEI-leverantör 
När du valt LEI-leverantör skapar du en användarprofil på deras hemsida. Ha följande uppgifter till hands vid registreringen:

• företagets fullständiga namn
• bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag) 
• företagets status (exempelvis aktivt eller vilande)
• adress till företaget och eventuellt huvudkontor
• land
• var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket) 
• organisationsnummer

Skicka in din ansökan och betala registreringsavgiften. När din ansökan är godkänd får du en bekräftelse med LEI-kod via e-post.


Hur lång tid tar det och vad kostar det?

Efter genomförd registrering och betalning utfärdas koden inom 5-10 bankdagar. Eftersom årsskiftet närmar sig kommer handläggningstiden sannolikt öka. Vi rekommenderar därför att du skickar in din ansökan redan idag för att hinna få din LEI-kod före årsskiftet.

Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika utfärdare och leverantörer. Just nu är kostnaden ungefär 750 – 1 500 kronor. Därefter tillkommer en årlig avgift på cirka 500 – 1 000 kronor.


Vad gör jag när jag har fått min LEI-kod?

När du har fått din LEI-kod ska du skicka den till Garantum. Enklast gör du det via LEI-formuläret nedan. Det går också bra att vidarebefordra bekräftelsemailet från LEI-leverantören till kyc@garantum.se.


Vad händer om jag inte har en LEI-kod efter årsskiftet 2017/2018?
Efter 3 januari 2018 kommer du inte kunna handla med marknadsnoterade värdepapper. Du kommer exempelvis inte kunna köpa eller sälja aktier, obligationer, strukturerade placeringar och ETF:er. Detta krav gäller även juridiska personer som ska sälja av befintliga innehav. Vanliga fonder omfattas inte ännu av dessa regler men vår rekommendation är att företag som endast handlar med fonder ändå skaffar en LEI-kod.

Om du har några frågor kring registreringen av LEI är du välkommen att kontakta oss på 08-522 550 20.

För mer info se Finansinspektionens hemsida.


Registrera din LEI-kod


Organisationsnummer
LEI-kod
Kontaktperson
E-postadress
 

Välkommen att kontakta oss.

Garantum Fondkommission AB
Box 7364, 103 90 Stockholm
Besöksadress: Norrmalmstorg / Smålandsgatan 16
Tel: +46 8 522 550 00 
Fax: +46 8 522 550 99
E-post: info@garantum.se

Org.nr: 556668-1531
VAT: SE663000323101

I sparkoncernen Garantum Invest ingår även: 

Aktie-Ansvar
Garantum Partner

© Garantum Fondkommission AB  Org. nr 556668-1531      

Vi använder cookies, läs mer här om hur det fungerar.

Jag förstår.