En sommarhälsning från Norrmalmstorg

2019-06-20

VD har ordet

Har du någon gång de senaste åren använt frasen ”Det var bättre förr”? I så fall är du inte ensam. Rådgivarmarknaden genomgår för närvarande en radikal omställning och i all denna förändring är vi många som vid något tillfälle har längtat tillbaka till en enklare, lättsammare och kanske även lönsammare tillvaro. Inget konstigt med det. Men frågan är om inte just detta nostalgifyllda tillbakablickande utgör ett av de största hindren för att se all den potential som det nya landskapet faktiskt erbjuder.

Det obönhörliga trycket från regelverksförändringar och teknisk utveckling är visserligen påfrestande, men det gör också spelplanen ytterst intressant. Det är i tider som denna som branscher stöps om, strukturer ändras, positioner förloras och positioner erövras. För oss som i någon mån är etablerade på marknaden och därtill fortfarande har framåtandan kvar ligger en möjlighet i detta omställningsskede som är svår att överskatta.

I vår värdekedja är servicenivån exceptionellt hög, vi har vassa villkor i placeringarna och rådgivarna vi samarbetar med är fantastiskt kunniga och engagerade. Genom åren har vi fått följe av ett stort antal nöjda kunder. Men inte så många som vi borde ha. Så hur når vi ut till fler med rätt placering vid rätt tillfälle?

Vår slutsats är att om vi ska kunna dra nytta av den utveckling som nu sker och lyckas på lång sikt så måste vi fortsätta fokusera på kvaliteten. Garantum har redan uppnått kvalitet på många områden. Våra strukturerade produkter har konsekvent levererat goda resultat: 3 av 4 har givit positiv avkastning och genomsnittlig årsavkastning ligger runt 8%. Våra digitala verktyg möjliggör klok och kundvänlig rådgivning. Vår personal är kompetent och lösningsorienterad. Vår distribution har ett kundfokus som borde få många konkurrenter att rodna.

Men allt kan bli bättre och den närmaste tiden kommer vi att ha kvalitetssäkring högst upp på dagordningen. Det handlar om att fundera igenom allt: vad vi jobbar med, vem vi jobbar med, hur vi jobbar. Är det verkligen nödvändigt? Ja, tveklöst. Alternativet är att vi nöjer oss med det mediokra bara för att det mästerliga kräver ett högre pris. Känns inte aktuellt. Jag tror att vi kan nå en situation där nivån på det vi levererar vinner respekt inte bara hos en växande kundbas utan även i de läger som idag har svårt att se något positivt med investeringsrådgivning. En situation där personal, leverantörer och distributörer känner en sådan stolthet över kvaliteten i erbjudandet att de inte kan hålla tyst om det.

Oj, tänker någon, det där låter ambitiöst. Det stämmer. Men det är inte så svårt som man kan tro. Steg ett är att sluta säga ”Det var bättre förr” och istället förkunna för sig själv och andra att ”Bättre tider nalkas”. Steg två är att aldrig flytta fokus från kundupplevelsen. Steg tre är att fortsätta sätta den ena foten framför den andra och inte stanna förrän målet är nått. Häng med. Det här vill du vara med på.

Med det vill jag och mina kollegor önska dig en riktigt skön sommarsemester! Vi ses och hörs igen så snart energin, kreativiteten och arbetslusten fått en chans att etablera sig i oss alla på nytt.

 Mikael Axelsson, VD Garantum Fondkommission

Cookies på vår webbplats

Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.

close

Hantera cookies på vår webbplats

Nödvändiga cookies

Cookies som är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera tillfredsställande och som är grundläggande för att din upplevelse hos oss ska vara så bra som möjligt. Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar dessa cookies, men delar av vår webbplats kommer då sluta att fungera.

Cookies för statistiska ändamål

Statistik är nödvändig för att vi ska kunna förbättra vår webbplats och din upplevelse när du besöker oss. Dessa cookies ger oss information om hur vår webbplats används och bidrar till att vi kan förbättra hur den fungerar. Bland annat får vi värdefull information om hur besökarna rör sig på webbplatsen och vilka sidor som är mest eller minst besökta. Utan dessa cookies får vi ett sämre underlag för att kunna utveckla våra tjänster, men webbplatsens funktionalitet påverkas inte.

Cookies för marknadsföringssyften

Dessa cookies används för att kunna erbjuda tjänster från externa parter, till exempel funktioner i sociala medier. Vi använder också dessa cookies för att visa anpassade erbjudanden och reklam när du surfar på andra webbplatser.