Garantum har länge axlat rollen som Nordens främsta specialist och producent av strukturerade produkter. Genom åren har vi skapat mer än 4 800 olika produkter för att möta kunders unika behov och belönats med många priser från olika branschorganisationer. Priser i all ära – viktigast för oss är att det vi gör medför kundnöjdhet.
Rätt placering vid rätt tillfälle
Nästan dagligen blir vi påminda om den finansiella marknadens nyckfullhet. Ibland kan förutsättningarna vara helt nya från den ena dagen till den andra. Då går det inte att köra på i gamla hjulspår. Vi tror att det viktigaste för en finansiell partner är att snabbt kunna anpassa sig till hur marknaden är just nu och skapa lösningar utifrån det. Rätt placering vid rätt tillfälle. Det är vår enkla filosofi och som baseras på tre grundpelare: Marknads- och struktureringsförutsättningar samt kundbehov.
Marknadsförutsättningar
Vår utgångspunkt när vi skapar strukturerade produkter är hur förutsättningarna ser ut i omvärlden. Vår Chefekonom Christer Tallbom ger oss en uppfattning om hur placeringsläget ser ut och väger bland annat in:
- Konjunkturläget
- Den ekonomiska tillväxten
- Börsvärderingar
- Ränteläge
Kundbehov
Vår marknadsuppfattning ställer vi mot kunders behov och efterfrågan. Om kunderna delar vår syn på marknadsläget finns goda förutsättningar för att våra placeringslösningar kan tillfredsställa deras behov givet att de ingår i produktens målsegment. Vad som efterfrågas i marknaden just nu:
- Marknadsexponering
- Risk
- Avkastningsprofil
- Investeringshorisont
Struktureringsförutsättningar
Utifrån marknadsläge och kundbehov kan vi börja skapa våra placeringar. Vi är dock beroende av hur prissättningen i den finansiella marknaden ser ut:
- Ränteläge
- Kursrörlighet (volatilitet)
- Korrelationer
- Kreditspreadar
- Valutakurser
Genom att vrida och vända på olika strukturer utifrån dessa förutsättningar försöker vi ifrågasätta, tänka om och tänka nytt för att hitta den optimala kombinationen mellan olika finansiella byggstenar.